نام خلیج فارس از کتاب فارسی اول دبستان حذف نشده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور خبر داد: معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش با اعلام این خبر که نام خلیج فارس از کتاب درسی سال اول دبستان حذف نشده و اینکه نقشه منتشر شده در پشت جلد کتاب نقشه رسمی کشور نیست بلکه در داخل کتاب به طور کامل نقشه ایران و خلیج‌فارس منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه پس از پیگیری یکی از وبلاگ‌ها درباره اعلام این خبر و پرداختن برخی از روزنامه‌های کشور به حذف نام و نقشه خلیج فارس از کتاب اول دبستان خاطرنشان ساخت: نقشه منتشر شده در پشت جلد کتاب نقشه رسمی کشور نیست بلکه تصویر منتشر شده نقشه ایران را به شکل کودکانه نشان می‌دهد که از محل خلیج فارس برش خورده است. به این ترتیب تصور می‌شود که عمدی در حذف این بخش از نقشه ایران وجود داشته باشد زیرا نقشه کامل ایران در داخل کتاب منتشر شده است.
وی در ادامه افزود: این نقشه به لحاظ جغرافیایی دقیق نیست و البته تنگه هرمز در انتهای قسمت برش خورده دیده می‌شود اما نمی‌توان براساس مختصات نقشه که به صورت یک کولاژ چاپ شده درباره صحت آن صحبت کرد.
همچنین رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: این نقشه چند کودک را نشان می‌دهد که در نواحی جنوبی کشور در حال شادمانی هستند و در وسط نقشه نیز به شکل کودکانه‌ای تصویری از خانه و رودخانه و کوه‌ها را نشان می‌دهد و اگر به طیف رنگ در نقشه توجه شود می‌بینید که طیف رنگ تا مرز کویت و عراق هم پیش رفته و حتی بخشی از تصویر درختان در این مرز‌ها دیده می‌شود.
محمدیان درخصوص نکته سنجی کسی که این موضوع را متوجه شده است اذعان داشت: این نقشه در پشت جلد کتاب «بخوانیم» چاپ شده و این کتاب با این جلد یک سال است که منتشر می‌شود و من از نکته‌سنجی کسی که نخستین بار متوجه این موضوع شده است تشکر می‌کنم اما انتقاد وی کمی عجولانه بوده است کسی که این قدر نکته‌سنج است ای کاش به داخل کتاب هم مراجعه می‌کرد و  نقشه کامل منتشر شده در کتاب را هم می‌دید و اگر توجه کنید در صفحه 55 کتاب «بخوانیم» نقشه ایران به طور کامل منتشر شده که خلیج فارس هم در آن دیده می‌شود. از سوی دیگر در کتاب «بنویسیم» هم نام خلیج فارس و نقشه آن منتشر شده است.
در ادامه معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درخصوص کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصیلی افزود: در کتاب‌های جغرافیای اول راهنمایی، به طور کامل درباره نام خلیج‌فارس حتی در دوران داریوش هخامنشی توضیحاتی داده شده است و حتی آمده این دریا در دوران هخامنشیان به دریای پارس شهرت داشته است.
در پایان وی با تکذیب هرگونه تعمدی در چاپ این نقشه تصریح کرد: ما به نام خلیج فارس باور داریم و این باور را به دانش‌آموزان هم انتقال می‌دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد